platforma blogowa portalu
kurier poranny

Polski – Matura 2011: Odpowiedzi, arkusz

Matura 2011 wystartowała. Dziś język polski. Odpowiedzi i arkusze znajdziesz na naszych stronach.

Język polski maturzyści zaczęli pisać o godzinie 9. Koniec egzaminu przewidziany jest na godzinę 11.50. I od tej właśnie pory, sukcesywnie będziemy zamieszczać arkusze i odpowiedzi.

 

Arkusze z języka polskiego matury 2011 znajdziesz w tym artykule:

Matura 2011: Polski. Odpowiedzi, arkusz, pytania, klucz

Odpowiedzi będziemy publikować na bieżąco po zakończeniu egzaminu. Porównuj je z arkuszem powyżej.

1. zaciekawienie i zaintrygowanie odbiorcy

2. brak prawdziwego porozumienia

3. Komunikacja niewerbalna to sposób zachowania, na który składa się mowa ciała (gest, mimika, ruch, ton głosu, a także kontakt wzrokowy, dotyk) – pozwala dostrzec emocje.

4. jednak, owa komunikacja, tak więc

5.
c. umiejętność wzajemnego słuchania
d. wrażliwość na drugiego człowieka
e. empatyczna reakcja rozmówców

6.
w akapicie 2 nie ma nic prostszego niż rozmawianie
w akapicie 4 słuchanie innych to rzecz łatwa i niewymagająca wysiłku

7. Akapit pełni funkcje:
a. podsumowanie wcześniejszych rozważań
b. udzielenie odpowiedzi na postawione wcześniej pytania
c. porządkowanie wywodu

8.
Funkcja impresywna – zdanie numer 3 (Dobrze zrobiłaś, ale mogłabyś się jeszce bardziej postarać …)
Funkcja poznawcza – zdanie numer 2 (Współczesna psychologia powiada, że jedyną metodą …)

9.
Empatia daje szanse wspólnego rozwiązania problemów – tak
Doradzanie drugiemu człowiekowi jest jedną z barier komunikacyjnych – tak
Odwrócenie uwagi od problemu to forma przyjacielskiej pomocy – nie.

10.
C. wprowadzają element ironii

11.
1. Nazwa zabiegu językowego: cytowanie wypowiedzi autentycznych rozmówców. Przykład: Gdzie byłeś.
2. nazwa zabiegu językowego: użycie języka potocznego. Przykład: Jesteś głupi, więc ci powiem …
3. zróżnicowana składnia. Przykład: zdania pytające, zdania oznajmujące

12.
Podanie większej ilości przykładów dotyczących efektywnej komunikacji – komunikację ogranicza nie tylko ocenianie i krytyka (akapit 6), ale również udzielanie nieproszonych rad (akapit 7).

13.
1. Przywiązywanie większej wagi do władzy i kontroli
2. Przekonanie, że i tak nie uda się porozumieć, więc nie warto podejmować dialogu.

wkrótce odpowiedzi z matury z języka polskiego opublikujemy w pliku PDF do ściągnięcia

Część II. Wypracowanie (propozycja odpowiedzi)

Temat 1.
Analizując wiersz “gdy tu mój trup .. .” Adama Mickiewicza oraz “Światło w ciemnościach” Marii Pawlikowskiej Jasnorzewskiej, porównaj ukazane w nich obrazy świata marzeń i rzeczywistości. Wykorzystaj właściwe konteksty.

I. Rozpoznanie wstępne:
- romantyczny wiersz A. Mickiewicza powstał na emigracji, pochodzi z cyklu “liryki lozańskie”
- wiersz M. Pawlikowskiej powstał w czasie II wojny światowej
- wiersze należą do liryki bezpośredniej
- oba pisane z perspektywy emigrantów
- teksty podobne w wymowie, pokazują ojczyznę wyidealizowaną oraz tęsknotę osób mówiących

II. Analiza wiersza Mickiewicza

- podmiot liryczny rozdarty pomiędzy rzeczywistością a marzeniami
- ma poczucie rozdźwięku między światem realnym, w którym się znajduje tylko ciałem, a światem który opuścił i gdzie znajduje się jego dusza
- wyobcowany, wyalienowany
- przeżywa tęsknotę za ojczyzną, za krajem dzieciństwa, za kobietą, która została w tamtym świecie
- marzenia są sposobem ucieczki od teraźniejszości
- życie realne jest puste, pozbawione emocji, uczuć, stąd w pierwszej zwrotce porównanie siebie do trupa
- jest nieszczęśliwy z powodu swojej sytuacji życiowej (można uwzględnić tutaj kontekst biograficzny – Mickiewicz nieszczęśliwy jako emigrant, o czym pisał również w Epilogu do “Pana Tadeusza”)
- powraca myślami do wspomnień z przeszłości
- prawdziwie życie to życie w świecie marzeń
- świat zapamiętany jest idealny
- ojczyzna myśli jest piękna, piękniejsza niż kraj w którym się znajduje,
- odczuwa więź z innymi emigrantami, jest ich głosem
- obraz świata marzeń: idylliczny obraz przyrody (bujna trawa, jodły),piękny, radosny wypełniony zabawą, pracą czasem troskami
- świat beztroski, poczucie wolności
- centralnym punktem wizji z przeszłości jest kobieta – niewinna, zmierza ku niemu, może symbolizować zarówno miłość poety jaki i wolność
- kobieta zaprezentowana jako uosobienie czystości, niewinności
- romantyczne wyobrażenie kobiety
- może uosabiać nadzieję (“świeci jak jutrzenka”)
- wyraźny kontrast pomiędzy światem realnym a wymarzonym

III. Analiza wiersza Pawlikowskiej – Jasnorzewskiej

- podmiot liryczny ucieka od ponurej rzeczywistości w świat snów
- marzenia senne koją tęsknotę i nostalgię (Jasnorzewska na emigracji)
- gardzi sprawami codziennymi
- zagubiona w świecie realnym, sen jest nicią Ariadny (kontekst mitologiczny)
- świat wojny, ten w którym żyje, jest zły, pozbawiony uczuć, dlatego ucieka od niego w marzenia senne
- tworzy swój własny raj. Który znajduje się pod poduszką
- to we śnie jest ta prawdziwa Polska
- pamięć o Polsce towarzyszy jest zawsze, jak książka z dzieciństwa
- myśli o Polsce są ucieczka od ponurej wojennej rzeczywistości
- Polska, podobnie jak u Mickiewicza jest wyidealizowana
- przywołane jest konkretne miasto – Kraków, z którym czuje więź, tęskni za konkretnymi miejscami: Bielany, ulica Zwierzyniecka, Wisła
- opuszczone miejsce jest edenem, rajem (swojskość, sielankowość)
- kompozycja klamrowa (powtarza się to samo zdanie) – podkreśla ono monotonię, powtarzalność jej życia;

IV. Wnioski:

- dostrzeżenie podobieństw i różnic w obrazach świata marzeń i realności; porównanie, przywołanie kontekstów, np. historycznego, biograficznego, literackiego.

Temat 2
Analizując podane fragmenty powieści Zofii Nałkowskiej “Granica” przedstaw obraz Justyny i jej związku z Zenonem w oczach różnych bohaterów powieści. w kontekście całej powieści wyjaśnij, jakie konsekwencje wynikają z zestawienia odmiennych spojrzeń na bohaterów i relacje miedzy nimi.

I. Rozpoznanie wstępne:
- “Granica” – powieść psychologiczna (dwudziestolecie międzywojenne)
- problematyka moralna, psychologiczna, filozoficzna (brak jednej obiektywnej prawdy o człowieku)
- różne punkty widzenia (narracja personalna, mowa pozornie zależna)

II. Analiza fragmentów:
Obraz Justyny:
a) Z punktu widzenia Zenona, I fragment:
- uważał, że Justyna jest ulubienicą matki (ma klasę, jej wygląd nie wskazuje na niskie pochodzenie)
- dostrzega tolerancję własnej matki w stosunku do Justyny
- osoba Justyny jest przedmiotem ich rozmów
- zafascynowany fizycznością, urodą Justyny, wzbudza w nim pożądanie
II fragment
- niejednoznaczność oceny Justyny
- służąca którą gardzi ze względu na status społeczny
- miła dobra dziewczyna, która budzi współczucie
- natrętna kochanka, której chce się pozbyć
- gotowa do poświęceń dla niego
- samotna opuszczona, wymagająca opieki
III fragment
- Justyna jako kochanka, „ta trzecia”
b) Justyna w oczach Elżbiety IV fragment:
- negatywna ocena
- prosta, ordynarna, źle ubrana
- bliska Zenonowi
- ciężarna, „nosząca dziecko Zenona”
- prostacka, kłamliwa, głupia

Obraz związku Justyny z Zenonem w oczach różnych bohaterów.
a) Żancia:
- celowo podsuwa mu służącą, podkreśla jej zalety
- nie widzi nic złego w relacjach pan – służąca
b)Zenon:
- zakłamanie Zenona w ocenie swojej relacji z Justyną (szuka usprawiedliwienia)
- dla Zenona jest to tylko związek fizyczny, nie bierze pod uwagę ślubu z Justyną
- Zenon konfrontuje prawdę zewnętrzną o swoim związku z prawdą wewnętrzną (subiektywną)
c) Elżbieta:
- zaskoczona wyborem Zenona, uważa, że jest zaślepiony Justyną
d) Odmienne spojrzenia bohaterów, Żancia akceptuje związek, Zenon pokazuje subiektywizm myślenia i zakłamanie, Elżbieta ocenia negatywnie wybór Zenona.

Konsekwencje wynikające z zestawienia odmiennych spojrzeń:
- niemożność jednoznacznej oceny bohaterki
- nie ma jednej prawdy o człowieku
- różnica między prawdą subiektywną (wewnętrzną) a obiektywną (zewnętrzną)

Wnioski:
- niejednoznaczny obraz Justyny i jej związku z Zenonem
- zarówno Justyna jak i jej związek z Zenonem pokazany z różnych punktów widzenia
- psychologiczne i moralne konsekwencje wyborów podejmowanych przez bohaterów
- konfrontacja różnych opinii o bohaterach i ich relacjach.

 

Czytaj też:
Matura 2011- język polski – odpowiedzi, arkusze pytań tuż po zakończeniu egzaminu

Komentarze (178) do “Polski – Matura 2011: Odpowiedzi, arkusz”

  1. dystans napisał(a):

    arkusz już jest z polskiego, odpowiedzi mają być niedługo http://www.poranny.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20110501/MATURA2011/303036873

  2. Maturzystka napisał(a):

    czytanie OK, pytania do czytania ze zrozumieniem kompletne nieporozumienie!!

  3. ss napisał(a):

    pytania do tekstu byly okropne :/ zalamka nie wiem jak wy ale ja jestem pewna ze nie zdam …

  4. Wrocławianin napisał(a):

    Nie łamcie się, ja pisałem rok temu polski, pytania dla mnie etz były w kosmicznej formie, mój wynik szacowałem na 20-40% tymczasem dostałem 57%! pozdrawiam i głowa do góry!

  5. maturzystka napisał(a):

    chyba popełniłam błąd kardynalny,napisałam ,że Justyna urodziła dziecko.Czy to znaczy ,że oblałam ? wie ktoś ?

  6. emi napisał(a):

    masakra… nikt sie chyba nie spodziewał granicy a do tego temat do bani….:(

  7. xxx napisał(a):

    nauczcie sie k. czytac w 9 w poleceniu bylo tak : “ktore ze zdan wyraZA” wiec odpowiedz jest JEDNA !!!!!!!!!!!

  8. emi napisał(a):

    ciekawe dlaczego do 9 w takim razie były przyznane 2 pkt…

  9. znawca napisał(a):

    maturzystko, myślę że nie jest to błędem kardynalnym, takim który zmieniałby cokolwiek w treści, opisu relacji między justyną a zenonem, co innego jakbyś w pracy Świętoszek, napisała że Tartuffe – był kobietą, głowa do góry :)

  10. rkr napisał(a):

    odpowiedzi nie są zbyt jednoznaczne… 9 też mnie intryguje :/ osobiscie zaznaczyłam to pierwsze zdanie o empatii

  11. xxx napisał(a):

    blad kardynarny, niestety

  12. emi napisał(a):

    ja uważam ze w 9 oba były poprawne i oba zaznaczyłam…

  13. maturzystka napisał(a):

    Dziękuję za pocieszenie Znawco! Od razu lepiej się czuję! :)

  14. ona napisał(a):

    ja też się zastanawiałam w tym 9 i zaznaczyłam 1 odpowiedź dobrą :/ bo sugerowałam się tym, że “wyraża” eh.. porażka

  15. rkr napisał(a):

    nie wiecie czy CKE wstawi prawidłowy model odpowiedzi na neta?

  16. xxx napisał(a):

    jak to po co? zebys ruszyl glowa…

  17. maturzystka napisał(a):

    a jednak…. ;/ już się cieszyłam :(

  18. Monika napisał(a):

    jeżeli w 4 napisałąm “Jednak wielu psychologów uważa,” oraz “Owa komunikacja niewerbalna” to moze bc uznane czy nie?

  19. rkr napisał(a):

    myśle ze bedziesz miala uznane.

  20. Monika napisał(a):

    jeżeli w 4 napisałąm “Jednak wielu psychologów uważa,” oraz “Owa komunikacja niewerbalna” to moze byc uznane czy nie?

  21. maturzystka92 napisał(a):

    a za co w takim razie można oblać? jak napisalam wypracowanie jak dziecko z podstawowki to zdam?

  22. emi napisał(a):

    xxx jesli jesteś taki pewny siebie to pozazdrościc.. ale moim zdaniem były jednak 2 odp w 9…

  23. absolwent napisał(a):

    co do 9 też zaznaczyłem jedną odp. “które ze zdań” nie popatrzyłem że 2 pkt dałem odpowiedź 2 czyli jak co to punkcik jest

  24. rkr napisał(a):

    Moim zdaniem żeby nie zdac matury z polskiego to trzeba sie naprawdę bardzo postarać…

  25. xxx napisał(a):

    jestem pewna, poniewaz UMIEM CZYTAC ZE ZROZUMIENIEM POLECENIA DO TEKSTU, ludzie !!!! jedno zdanie wyraza, dwa wyrazaja, proste ??

  26. ARNowsky napisał(a):

    po za tym niema co czytać komentarzy tutaj, większość rzekomych odpowiedzi to okłamywanie samych siebie, przez ludzi którzy zaznaczyli coś i będą tego bronić, bo chcą poczuć że dostają punkt tym samym, lepiej poczekać na oficjalne zamiast srać teraz, przypomnijcie sobie podstawy lepiej na jutrzejszą mate, równania i nierówności – schemat który możesz się nauczyć 4 PKT, które drogą nie chodzą ; ] pozdrawiam i powodzonka jutro

  27. mikus napisał(a):

    ja streściłam wszystkie fragmenty i na tym skonczyłm pisać wypracowanie… licze na jakieś pkt ale pewna siebie nie jestem :(

  28. xxx napisał(a):

    byla mowa o empatii ale nigdzie w tekscie nie ma, ze pomaga ona wspolnie rozwiazywac problemow…

  29. absolwent napisał(a):

    a co do 9 to jeszcze tak “które z podanych niżej zdań wyraża poglądy” a 2 to tak ” które z podanych niżej zdań wyrażają poglądy” jakos tak to może wtedy było by ciekawiej

  30. sylwia napisał(a):

    dużo zalezy od egzaminatorów, nie było tak źle…

  31. madzialena napisał(a):

    czy uśmiercenie Justyny zamiast Zenona jest błędem rzeczowym czy kardynalnym? a jeśli możliwe, że mam jakieś inne drobne błędy rzeczowe to sumuje się je i jakaś ich ilość zamienia się na kardynalny? jak to działa?

  32. maturzystka92 napisał(a):

    były za to 2 pkt wiec licze ze zaznaczywszy 2 bede miec dobrze podobno wlasnie za samo streszczenie sie oblewa nie straszac

  33. Martuchna napisał(a):

    kiedy mozna sie spodziewac odpowiedzi z granicy?

  34. panno XXX napisał(a):

    ja tam widzę w 9, inną treść zadania, może Ty widzisz ją tak jak chcesz widzieć mianowicie : “Które z podanych niżej zdań wyraża poglądy autorki (…)” poglądy to nie jeden pogląd – to raz po za tym nie musi być jedna odpowiedz, prosty przykład daje wiarę że twoja dedukcja da radę to ogarnąć “Które z podanych niżej zwierząt to ssaki” a) lew b) pies c) małpa d) człowiek i wybrałabyś jedną opowiedź ?

  35. lusesieta napisał(a):

    a gdzie 2 temat ja się pytam??

  36. xxx napisał(a):

    nie no trzymajcie mnie, masz podane ” ssaki a nie ssak”… ludzie nie zalamujcie mnie.

  37. MAGDA napisał(a):

    ILE JEST PUNKTÓW W SUMIE ZA CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM ?

  38. xxx napisał(a):

    teskt 20 wypr 50

  39. ARNowsky napisał(a):

    drugi temat zdawały same kobiety, naturalnym jest iż mężczyzna o prawdziwej duszy poety wybierze twórczość Adasia <3 granice w ogóle nie wkładałbym między lektury obowiązujące do matury, słaba powiastka egzystencjalna, a wszyscy wiemy że w życiu nie chodzi o miłość =DD hahaha

  40. ona napisał(a):

    za czytanie jest 20 pkt a za wypracowanie 50 :) zeby zdac mature trzeba mieć 21 :D :D

  41. panno XXX napisał(a):

    a w tekście są POGLĄDY – a nie pogląd ?!?! myśle że nikt Cie tu nie potrzyma za ręke poprostu niemasz punktu i pogódź się z tym :D :D

  42. Natalia napisał(a):

    to jest b błąd rzeczowy, albo polecą punkty z kompozycji albo praca nie bedzie sprawdzana. zależny od sprawdzającego tylko i wyłącznie

  43. maturzystka92 napisał(a):

    skoro są 2 pkt to moze jednak ma

  44. MAGDA napisał(a):

    a żeby zdać ile trzeba mieć ?:)

  45. MAGDA napisał(a):

    aaa ok już wiem :) dzięki :)

  46. xxx napisał(a):

    nie bede z Toba rozmawiac, podaj mi akapit gdzie jest mowa, ze empatia daje szanse wspolnego rozwiazywania problemow.

  47. marzena napisał(a):

    Nie to odpowiedzi to sa jakies nijakie… ale wiadomo ze nikt nie trafi i nie napisze dokladnie tak samo!! bedzie dobrze kochani!

  48. sara napisał(a):

    jak dokładnie trzeba było zrobić charakterystyke Justyny Bogutówny żeby jakieś punkty wpadły ?

  49. ona napisał(a):

    przestańcie się tam kłócić i swoich racji udzielać :D i tak najgorsze będzie czekanie na wyniki :( :D

  50. rkr napisał(a):

    akapit bodajże 6 mowi o empatii

  51. maturzystka92 napisał(a):

    kruca fix to trzeba bylo charakterystyke justyny? ja napisalam tylko o ich zwiazku

  52. pola napisał(a):

    wypracowanie nie było aż takie złe,także nie ma co narzekać.Tekst łatwy,tylko kurde,pytania do tekstu troszkę nie zrozumiałe,do końca nie wiadomo o co im chodziło,soryy..ale nikt nie będzie się głowił godzinami aby udzielić taką odpowiedź dzięki której wbiję się w klucz :/ Fakt z tym 9 przesadzili,tam była mowa o jednym zdaniu,a zastanawiałam się nad tym czy nie zaznaczyć dwóch,ale jak czytać polecenie zaznaczyłam jedno.Może dla niektórych z was to jest banał,ale może komuś zabraknie tego punktu do 30%. Ciekawa jestem reszty matur. Cóż,głowa do góry i jutro matma!

  53. xxx napisał(a):

    ok, mowi o empatii ale nie o tym, ze empatia daje szanse wspolnego rozwiazywania problemow.

  54. xxx napisał(a):

    ile trzeba miec procent żeby zdać?

  55. magdalena napisał(a):

    czemu nasz rocznik zawsze jest taki pokrzywdzony ? :D zawsze musimy miec trudne egzaminy… jutro bedzie jakaś paraolimpiada z ta matma ;/

  56. panno XXX napisał(a):

    oh niewiem po co to robie, no ale cóż, akapit 6, prześledź uważnie 4 ostatnie wersy teraz napewno napiszesz że to nie jej pogląd, niema to jak napisać artykuł i wcale tak nie uważać, LOGIKA : ((

  57. sara napisał(a):

    no wlaśnie ja tez pisalam tylko o zwiazku a teraz sie dowiaduje ze jeszcze jakas charakterystyka;/

  58. rkr napisał(a):

    Przeczytaj jeszcze raz o tej empatii i ostatnie zdanie 6.akapitu

  59. maturzystka92 napisał(a):

    to juz mamy pozamiatane co nie?

  60. panno XXX napisał(a):

    ojj nastała cisza, wielkie wywody na temat czytania ze zrozumieniem, drobne potknięcie, ale należy mieć dystans do siebie tak czy owak ; ] powodzenia jutro,

  61. xxx napisał(a):

    ide na piwo, jestes taka glupia, ze nalezy Ci sie cytat z akapitu 7.

  62. pola napisał(a):

    i jeszcze jedno,sory od kiedy zabiegiem stylistycznym cytowanie jest czyiś zdań?

  63. sara napisał(a):

    myśle ze jak reszte mamy dobrze to jakos zdamy…

  64. absolwent napisał(a):

    hahhahahaha cytat z 7

  65. maturzystko92 napisał(a):

    to czy macie czy nie, zależy od człowieka który będzie was oceniał, czy jest robotem, który tępo kładzie klucz na waszą pracę i patrzy przez kalke.. jeśli spodoba mu się Twoja praca to raczej będzie starał się tak nagiąć żebyś zdała ;) )

  66. panno xxx napisał(a):

    szkoda niestety że jestem mężczyzną pod wieloma względami :D :D ale i tak rozumiem twój lament, mimo wszystko i tak wiem że zdamy wszyscy :** kocham was ludzie :)

  67. maturzystka92 napisał(a):

    chyba każdy musi tępo trzymać się klucza no a co do reszty to juz widze ze nie wszystko mam dobrze

  68. xxx napisał(a):

    musisz miec niezly niewypal na twarzy badz miedzy udami jesli jestes taki pyskaty. Zobaczymy jutro kto ma racje ;) seeyou

  69. panno xxx napisał(a):

    a ty wręcz przeciwnie wypał w mózgu, jeśli lubisz se iść na piwko odstresować się, to damie nie przystaje :D HAHAHA, zobaczymy trzymam cie co za slowo, jesli wygram myjesz mi gary przez miesiac

  70. kejT napisał(a):

    xxx udowodnilas/es teraz swój “wypał” zyczymy Ci powodzenia. i sadze ze nie wiesz co znaczy see you;0

  71. kasia napisał(a):

    a jeżeli napisałam że ten wiersz MICKIEWICZA był z Młodej polski a jest z romantyzmu to mogą wyzerowac : O ?? napisałam na 4 strony i reszta jest dobrze ?!????

  72. kejT napisał(a):

    raczej nie bo jest to błąd rzeczowy, poprostu nie dostaniesz za to punktu

  73. xxx napisał(a):

    seeyou ? DOZOBACZENIA BAŁWANIE.

  74. kasia napisał(a):

    w 9 Są swie odpowiedzi ja zaznaczyłam dwie bo były dwa punkty za jedną b y nie dali dwóch :) ))

  75. MILORD ARNOWSKY napisał(a):

    niestety przez internet mnie nie widzisz, więc raczej nie będziemy się widzieć ani jutro ani pojutrze, to raz, dwa średnia puenta średniego podmiotu lirycznego =DD

  76. mag napisał(a):

    ile można mieć błędów rzeczowych?

  77. maturzystka92 napisał(a):

    tyle ze po ich wykresleniu masz conajmniej 250 slow

  78. AAnia3b napisał(a):

    Czy matka zenona wiedziała o jego romansie?

  79. netfcb napisał(a):

    CZY KTOS WIE O KTOREJ GODZINIE BEDA OFICJALNE ODP?

  80. daria napisał(a):

    kurde a ja pisalam o justynie o ich zwiazku i w ogolem znalam tresc lektury i ja przedstawilam ale zupelnie nie byla to forma charakterystyki :( i nie wiem co teraz :( Napisalam ze ona cierpiala przez zenona ze popadla w obled po usunieciu dziecka , co sadzila o niej matka tego kolesia kuuuurde boje sie teraz ;/

  81. Shenandoath napisał(a):

    Pisał ktoś może pracę na pierwszy temat? Ten o poezji? Ciekawi mnie, czy jak zachowałem poprawny układ pracy (wstęp,rozwinięcie czyli dokładna analiza najpierw jednego utworu Mickiewicza, potem drugiego utworu, w zakończeniu zawarłem porównanie obu dzieł czyli podobieństwa i różnice. Nie wymieniłem wszystkiego co zawarto tutaj w odpowiedziach. Napisałem natomiast mnóstwo rzeczy których tutaj nie wymieniono) ale napisałem dosyć chaotycznie (nie mam w 100% spójnego tekstu, niektóre zdania nie mają związku z poprzednimi, o błędach się nie będę wypowiadać…) jest szansa bym dostał minimum 25pkt?

  82. magda napisał(a):

    co wy ?? ahahhaah jak macie kilka bledow rzeczowych to moga prace wam wyzerowac. zalezy czy duży blad rzeczowy czy maly…

  83. mag napisał(a):

    no jeśli napisałam, że postępowania Zenona doprowadziły do śmierci Justyny..?

  84. Shenandoath napisał(a):

    I jeszcze jedno pytanie: maturzystka92 napisał(a): 4 maja 2011 (środa), godz. 14:27 tyle ze po ich wykresleniu masz conajmniej 250 slow Jak popełnię błąd rzeczowy to wykreślają mi go z pracy i liczą na nowo słowa? (mam 3 strony)

  85. mag napisał(a):

    to duży czy mały błąd rzeczowy?

  86. magda napisał(a):

    bo to nie miala byc forma charakterystyki tylko w pracy trzeba bylo napisac cos o Justynie, jak zawsze o bohaterze ktorego tyczy sie temat…

  87. xxx napisał(a):

    no popadła w obłęd i cierpiala przez niego

  88. kkk napisał(a):

    no jeśli napisałam, że postępowania Zenona doprowadziły do śmierci Justyny..? weglug mnie to wogole nie jest bład :)

  89. AAnia3 napisał(a):

    A możecie mi powiedzieć czy matka Zenona o jego romansie z Justyną?? Bo napisałam, że nie i że ona myślała, że Justyna będzie miała romans z jej mężem i nie wiem czy mam błąd :/

  90. maturzystka92 napisał(a):

    a wezcie sie straszycie ta charakterystyka moze nie trzeba bylo jej pisac?

  91. magda napisał(a):

    czemu nie ma zadnego klucz do 2. tematu ?? ma ktoś z Was jakiś klucz ?

  92. mag napisał(a):

    a czy matka Zenona była świadoma tego co się dzieje między nim a Justyną? mi się wydawało, ze tak i przyzwalała na to.

  93. magda napisał(a):

    trzeba było pare zdan napisac o Justynie napewno… takie krotkie przedstawienie postaci…

  94. kali jarac napisał(a):

    matura z polskiego to nieporozumienie.

  95. xxx napisał(a):

    no bo to nie byla charakterystyka. o czym w ogole mowicie i temacie nie bylo nic o charakterystyce to co sie sracie. po prostu przedstawienie postaci

  96. do Shenandoath napisał(a):

    Boże co za nick no wiec wykresla Ci to zdanie z bledem rzeczowym

  97. ags napisał(a):

    Panna xxx chyba nie zrozumiała całego tego tekstu, skoro próbuje sie tak wywyższyć.. Ale dobra, nie ma o czym gadać. Pytanie dziewiąte – dwie odpowiedzi.

  98. mag napisał(a):

    czy matka Zenona była świadoma tego co się dzieje między nim a Justyną? ja zrozumiałam, że tak i przyzwalała na to. jak to było?

  99. Shenandoath napisał(a):

    I przeliczają na nowo ilość słow?!

  100. Zwierzak napisał(a):

    ile trzeba mieć punktów z tych 70 aby mieć 30 % ? nie uwzględniając ustnego polaka…

  101. Maturzystka napisał(a):

    Sory ale moim zdaniem tam nie trzeba było pisać charakterystyki tylko obraz jej w oczach innych. A dwa to nie wiem po co pisaliście o Samobójstwie Zenona, czy też Napadu na niego przez Justynę. Też nad tym myślałam ale chyba to już jest wybieganie poza temat pracy….

  102. Zwierzak napisał(a):

    Ja sie pomyliłem i napisałem ze otruła go Elżbieta a to była Justyna i ze Justyna to była dziewczyna której dawaj korki a to była Elżbieta:D czy to bardzo zle wpłynie na przyznane mi punkty???

  103. mag napisał(a):

    czy może mi ktoś odpowiedzieć co z tą matką Zenona?

  104. Zwierzak napisał(a):

    ja myśle, że nie mamy się odwołać do znajomości całego utworu, każda informacja jest dodatkowo pnktowana..

  105. qqqq napisał(a):

    czy jak pomylilam epoki to jest blad kardynalny i praca jest wyzerowana?

  106. maturzystka92 napisał(a):

    no wlasnie nie bo to sa konsekwencje tego roznego postrzegania innych a co do ponownego podliczania to nie sadze zeby wogole liczyli słów na oko jak po wykresleniu masz wiecej niz 2 strony to sie nie martw

  107. kali jarac napisał(a):

    @Zwierzak nie umiesz procentów wyliczyć? 21 pkt

  108. dupa_gizycko napisał(a):

    matura była trudna w chhooooj

  109. kali jarac napisał(a):

    tak byla trudna w choooj, ale napisałem ją całą w choooj i jest zajebiscie

  110. MIŁA napisał(a):

    jeśli opisałam cały związek zenona z justyną i bieg wydarzeń nie uwzględniając prawie wcale żanci i takich wniosków jakie podano w odpowiedzi czego mogę się spodziewać??

  111. barry20 napisał(a):

    ehh jutro matura a juz sa przecieki – http://przeciek2011.cba.pl/ …

  112. jula napisał(a):

    jesli na koncu w podsumowaniu napisalam, ze oboje ( zarowno justyna jak i zenon) umarli, to nie sprawdza mi pracy, czy jest to tylko blad rzeczowy?

  113. Piotrek napisał(a):

    @jula, jeśli napisałaś takie coś w podsumowaniu, to przecież jak się możesz zastanawiać, czy Ci prace sprawdzą?:P Sprawdzą, sprawdzą ;D Bo przecież i tak czyta się prace od początku :P

  114. MIŁA napisał(a):

    jesli w 5 zaznaczylam b c d e będzie chociaż pół pkt ?

  115. raczzeekk napisał(a):

    na maturze nie ma połówek z punktów.

  116. MIŁA napisał(a):

    jeśli opisałam cały związek zenona z justyną i bieg wydarzeń nie uwzględniając prawie wcale żanci i takich wniosków jakie podano w odpowiedzi czego mogę się spodziewać??

  117. maturzystka92 napisał(a):

    ladny zal wszystko mam inaczej w tym wypracowaniu

  118. jula napisał(a):

    haha,;d a nie wyzeruja.?:) o to mi chodzilo. zastanawiam sie czy to nie jest blad kardynalny.

  119. Princess napisał(a):

    każdy pisał coś innego. Każdy inaczej zrozumiał ten temat ;/ Ja pisałam, że Justyna była bardzo wrażliwa i naiwna i słaba psychicznie ;/ Ocenilam ją. Kicha, nie wiem co teraz. Czytanie ze zrozumieniem łatwe, ale pytania ??? Koszmar. :/ Trudne to było.

  120. Hanna napisał(a):

    “Zamiast oceniać – co przychodzi ludziom łatwo i bezrefleksyjnie – trzeba skoncentrować się na opisie sytuacji, którą nam rozmówca przedstawia, i na problemie. Wystrzegać się kontrolowania i wywyższania (Ja w twoim wieku…). Należy postawić na empatię i spontaniczność. Tylko wtedy kontakt będzie dawał efekt synergii – poczucie, że razem możecie więcej niż w pojedynkę, że możecie się na siebie otworzyć i nawzajem czegoś nauczyć. ” tam wyraznie widac ze o empatii tez zadanie 9 dwie odp. pozdro.

  121. tfuj pan napisał(a):

    kolega dobrze tam wspomnial odnosnie zadania 9…. pierd****** i tyle… niema co liczyc na klucze, lepiej poczekac na wyniki a nie stresowac sie juz od dzis :)

  122. Jowita napisał(a):

    Nie macie pojęcia, agadacie. Za nawet dużą ilość błędów rzeczowych nikt pracy nie będzie zerował. Ja na maturze próbnej z operonu napisałam, że Raskolnikow miał na imię Iwan a Sonia to jego siostra była..i wiele innych głupot.. a w kolejnej próbnej napisałam, że Szekspir jest z eopoki romantyzmu w peirwszym zdaniu wypracowania, co w pozniejszej częsci tekstu jednak nie miało odzwierciedlenia, a egzaminator wiedział, że to była zwykła pomyłka…. Takich pomyłek moze byc mnóstwo pod warunkiem, że nie wynikają one z Twojej niewiedzy i nie trzymasz się tych błędów uporczywie… Prace, które są na pograniczu; w których egzaminator znalazł punktów np. na 28 czy 29% albo takie, które sa najwyzej oceniane 96-100% są sprawdzane przez wiecej niz jednego egzaminatora i omawiane na forum egzaminatorów…Wiec to czy zdasz czy nie nie zalezy od jednego czlowieka, tylko od kilku, a moze nawet kilkunastu ludzi, któzy musza jednoznacznie orzec albo o tym, że zdałeś, albo ze jesteś matołem…

  123. Jowita napisał(a):

    Ja w 1 napisałam, że pytania te określaja tematykę rozważań autorki i skłaniają do refleksji. a w 9 zaznaczyłam równiez dwie odpowiedzi. szkoda, że było tak dużo gramatyki i stylistyki jakiejś.. zamiast pytan odnoszących sie do treści- nie do formy… to miało byc czytanie ze zrozumieniem, a nie czytanie ze zwracaniem uwagi na budowę zdania czy ilosc przecinków…

  124. Jowita napisał(a):

    i kto umieścił tu te odp. zwłaszcza dow ypracowan?!?!?1 to nie jest dobre… Po pierwsze punkty się powtarzają, to ze pisze sie cos innymi slowami to nie znaczy, ze jest to juz co innego… A po drugie, ciekawe od kiedy tramwaje jezdzace po miescie to obraz sielankowy, SWOJSKI??? Poczytajcie moze najpierw, co to jest sielanka, a dopiero potem podburzajcie i tak zestresowanych juz maturzystów…;/.

  125. Pete napisał(a):

    No dobra a jak kierując się tekstem i “starą bogutową” przedstawiłem Justynę jako Bogutową, a nie Bogutównę później cały czas operując nazwiskiem Bogutowa to ma to jakiś większy wpływ na wszystko czy zostanie potraktowane jako jeden błąd merytoryczny? Z późniejszej pracy widać, że znajomość tekstu jest tylko ten jeden taki sam błąd powtarzany.

  126. Beti napisał(a):

    Mam takie pytanie jeśli w pracy pomyliłam nazwisko Justyny i często nim eis posługiwałam może to zostać uznane za błąd rzeczowy i spowodować niesprawdzane pracy ????

  127. Pete napisał(a):

    Jesteśmy na tym samym wózku Beti :P Niesprawdzanie IMO na pewno nie. Będzie uznane jako błąd tylko ciekawi mnie czy jako pojedynczy błąd czy jako wiele.

  128. Beti napisał(a):

    Wiesz co Pete:) sprawdzałam na innych stronach i znalazłam takie coś: pomylenie nazwiska nie spowoduje, że nie zdasz matury. Za zdanie z ewidentnym błędem w nazwisku nie otrzymasz po prostu punktu. Jeśli z błędnego twierdzenia wyciągasz jakieś wnioski, też mogą zostać pominięte w ocenie. Tylko fragmenty ewidentnie błędne nie zostaną ocenione, natomiast za wszystkie pozostałe stwierdzenia otrzymasz punkty zgodnie z kluczem. Za błędy nie odejmuje się punktów, nie daje się też punktów ujemnych. Pomyliłaś się, trudno, reszta być może jest poprawna. Bardzo często uczniowie popełniają błędy w nazwiskach bohaterów. Tylko za pracę nie na temat możesz nie otrzymać punktów. Kwestia nazwiska to najmniej istotna sprawa. Uszy do góry, nie panikuj. Mozę ci coś to wyjaśni:>:>

  129. Pete napisał(a):

    No więc widzę, że możemy być spokojni. Nic tylko zbierać siły na jutro :)

  130. Beti napisał(a):

    No jutro może być ciekawie:P

  131. Magda napisał(a):

    Niedoooooobrze niedobrzeeeeee … : (

  132. joanna napisał(a):

    a ja mam takie pytanie,pisałam 1 temat napisałam,że Pawlikowska jest z epoki XXmiędzywojennego,a za chwile,że jest to wiersz współczesny. Unieważnią mi prace????

  133. wrahmm napisał(a):

    O myślałem, że gorzej napisałem, ale nie jestem taki głupi jak mi się wydawało :) . Nie znałem za bardzo tej książki, ale wnikliwie analizowałem zdanie po zdaniu i w rozwinięciu zawarłem dużo z tych rzeczy co podali na tej stronce, mam nadzieje, że klucz odp jest zbliżony do tego co tutaj napisali. Przyznaje temat nie był zbyt przejrzyście napisany i pytania do tekstu też takie sobie, ale damy rade, to dopiero początek. NAPRZÓD RODACY!!!

  134. wojtek napisał(a):

    Witam! Mam poważne pytsanie co do Wypracowania a konkretnie tematu drugiego. Przez pomyłkę zamiast Zenon Ziembiewicz napisałem Zenon Gombrowicz, a po drugie dodalem ze na koncu Elzbieta popelnia samobojstwo a nie zenon. Jakie mogą być tego konsekwencje? Nie zawalilem przez to całej pracy ?

  135. `bbj;) napisał(a):

    Zgadzam sie co do 9 polecenia, też zaznaczyłam dwa;/

  136. Paulina napisał(a):

    Zwróćcie uwagę na to, że to zadanie było za dwa punkty, wątpie że za jeden krzyżyk daliby dwa punkty, gdzie za różne wnioski jest 1 punkt. Ja mam dwa i uważam że jest to dobrze, tymbardziej że w tekście pisze o tym wyrażnie.

  137. `bbj;) napisał(a):

    Ale nikt mnie nie pobije…napisałam,że Zenon był z Justyną i zdradzał ją z Elżbieta;D a potem,że Justyna się zabiła;D ale żal;/

  138. grzes napisał(a):

    w zadaniu 9 to oczywiste ze trzeba zaznaczyc X przy dwoch zdaniach. ja mam pytanie co do zadania 11. jako zabieg jezykowy napisalem- wtracenie. “Zamiast oceniać – co przychodzi ludziom łatwo i bezrefleksyjnie – trzeba” oto i ono. co myslicie na ten temat ?

  139. zad 9 napisał(a):

    Według mnie w zad 9 powinna być tylko jedna odp. W końcu sformułowanie: “Wskaż odpowiedź…” nie odpowiedzi. A to że były 2 pkt to już nie moja sprawa, w końcu mogą oceniać na ile chcą, mogli tam wpisać że zadanie jest za 3 punkty, co nie oznaczałoby przecież, że trzeba zaznaczyć wszystko… Porażka, w końcu każą nam czytać polecenia ze zrozumieniem, a nie dopasowywać punktację do treści…

  140. Paulina napisał(a):

    Zobaczymy ;) Pozdrawiam!

  141. maturzystka napisał(a):

    Ja pomyliłam nazwisko bohaterki ale poza tym prace napisałam na temat i to dosyć dobrą . Ile punktów mi odejmą?

  142. grzes napisał(a):

    a kto to wie:D ile ci dali pkt za wypracowanie to sie przy wynikach dowiesz dopiero:d jak masz dobra prace to bez obaw:)

  143. =) napisał(a):

    uwazam ze w 9 zadaniu miala byc jedna odpowieć polecenie brzmi : Które z podanych niżej zdań wyraża(a nie wyrazaja) poglady autorki.Odpowiedź(a nie odpowiedzi) zaznacz wstawiajac znak x do odpowiedniej rubryki.

  144. Polek napisał(a):

    heh napisałem że Justyna Bogutówna wpadła w obłęd i popełniła samobójstwo przez to że została sama (a samobójstwo popełnił Zenon) jak traktowany bedzie taki błąd? ;)

  145. arczi napisał(a):

    oczywiście że była tylko jedna prawidłowa odpowiedź a to że było to zadanie na 2pkt to nic nie oznacza, nam polonistka mówiła: “zdarzają się zad. na 2 punkty z jedną prawidłową odpowiedzią” i żal że z nią polskiego nie mieliście to byście wszyscy pozdawali

  146. arczi napisał(a):

    Polek zależy ile miejsca na to poświęciłeś i czy innych błędów nie zrobiłeś

  147. Polek napisał(a):

    myśle że innych błędów nie popełniłem a miejsca poświęciłem na to hmm 2 linijki w 3 akapicie rozwinięcia i pół linijki w akapicie w zakończeniu

  148. Ania napisał(a):

    w 9 zadaniu macie błąd bo tam trzeba było zaznaczyć znakiem x jedną konkretną odpowiedź :) a tak poza tym to dobrze mi poszło :P

  149. arczi napisał(a):

    to pewnie odetną tylko pare punktów ja podczas egzaminu gimnazjalnego pomyliłem nazwisko zamiast Borowicza, napisałem Borejko i miałem 42pkt na 50 a wydaje mi się że pisane cały czas pomylone nazwisko jest większym błędem niż jedno pomylone wydarzenie

  150. Kja napisał(a):

    Również w dziewiątym dałem dwie odpowiedzi. Może rzeczywiście nie przeczytałem ze rozumieniem. Ale danie dwa punkty za zaznaczenie jednej odpowiedzi znakiem X to przegięcie…

  151. Polek napisał(a):

    ale z waszego albo twojego (arczi) punktu widzenia ten mój błąd raz powtórzony w małym stopniu w zakończeniu jak wygląda?

  152. arczi napisał(a):

    pracy nie zeruje napewno- albo odejmą kilka punktów jako zwykły błąd rzeczowy albo w ostateczności za treść związaną ze znajomością powieści dostaniesz 0punktów.Za rozwinięcie dają 25 punktów- 5 za wstęp i zakończenie, 10 za analizę fragmentów podanych, 10 za treści za znajomość lektury. Właśnie te 10 punktów z ostatniego będzisz miał wyzerowane

  153. asqq napisał(a):

    pomylilam epoki we wstepie mloda polska zamiast dwudziestolecia, potem nigdzie juz nie powtarzalam watku epoki, a prace mam dluga i raczej dobrze napisana… wyzeruja mi za to?

  154. arczi napisał(a):

    no cóż ale masz jeszcze szansę na te pozostale 60 pkt

  155. arczi napisał(a):

    osoby piszą tutaj że jak ktoś popełnił błędy w wypracowaniu to komisja nie czyta pracy- zapewniam was że czyta bo ma taki obowiązek i odpowiednio odcina punkty

  156. arczi napisał(a):

    asqq pomylenie epok to wogóle mały błąd a skąd wiadomo że pisząc granicę Nałkowska nie korzystała z poglądów epoki Młodej Polski, ponieważ wychowywała się w tej epoce i pisarze w tej epoki mieli na nią wpływ

  157. Polek napisał(a):

    arczi skąd masz takie info? Czy to pewne? ;) )

  158. Mark napisał(a):

    HEJ wszystkim, sluchajcie mam wiele problemów i obawiam się, ze nie napisałem na te 30 %. Nie opisywałem kazdego fragmentu tylko wszystko w jednym worku, w sumie dużo pisałem o fregmencie a nie o szczegółach z całości lektury, a pytania nie należały wg mnie do prostych.

  159. byk napisał(a):

    A jak ktoś całkiem zawalił prace i napisał kompletne głupoty to wyzerują całą prace?? Czy całkiem oleją całość??

  160. SeniorSiara napisał(a):

    Jeśli chodzi o zadanie 9 to moim zdaniem jest on zle sformułowane…w zaleznosci od kontekstu moze byc odebrane jako jedno zdanie i wiele zdań…prawdopodobnie beda uznane obie opcja…podobnie bylo kiedys z arkuszem z wosu, w ktorym autor zadania pytal o polaryzacje zjawiska( prawdopodobnie nie znal znaczenia tego slowa) uznane zostaly dwie opcje…podobna wtopa była na arkuszu rozszerzonym z polaka dzisiejszego… Zestawiony został poemat i wiersz…na pierwszy rzut oka obie formy zaliczamy niejako do liryki…jednak Kwiat polski to epos/ poemat dygresyjny- łaczy liryke i epike, a wiec nie podmiot a partia liryczna…napisalem podmiot lecz po zaciagnieciu rady polonisty stwierdzil, ze nie bedzie uznane to za blad rzeczowy. pozdrawiam

  161. Mark napisał(a):

    jesli zamkniete poszły dobrez, to punkty zawsze jakieś będa:)

  162. Maturzystka napisał(a):

    Jak więc wytłumaczyć to zdanie zaczerpnięte z owego tekstu któro ma odniesienie do 9 zadania “Dlaczego wśród barier komunikacyjnych znalazło się także doradzanie? Bo prowadzi ono do zachwiania symetryczności relacji.”

  163. Maturzystka napisał(a):

    pasuje jak ulał do drugiego zdania w zadaniu 9.

  164. bngf napisał(a):

    LUDZIE! W WPRACOWANIU ZAWARŁAM DUŻO SZCZEGÓŁÓW KTORE SWIADCZA O TYM, ZE CZYTALAM KSIAZKĘ. NIE WIEM JAK TO SIE STAŁO, ALE MATKĘ ZENONA NAZWAŁAM JADWIGA, ALE DOKLADNIE ZINTERPERTOWAŁAM FRAGMENT, NAPISALAM, ZE MATKA ZEZONA NAZYWALA SIE JADWIGA. CO ZA TO GROSI :< ?

  165. bngf napisał(a):

    PODALAM WSYZTSKIE PRAWDILOWE NAZWISKA, IMIONA, OJCIEC WALERIAN, DUŻO SZCZEGÓŁÓW, TO JEDEN TAKI GLUPI BLAD

  166. bngf napisał(a):

    WIEM, ZE TAM PISAŁO ŹANCIA, NIE WIEM JAK JA TO ZROBIŁAM, SIEDZE I MNIE TO MECZY

  167. bngf napisał(a):

    POMYLIŁAM TYLKO IMIĘ!

  168. Mark napisał(a):

    tępak z ciebie i tyle

  169. Polek napisał(a):

    jak odwołołałaś się do całego utworu i oprócz tego szczegółu masz wszystko dobrze to pewnie tak jak u mnie zostanie Ci odjęte z 10 pkt bo to błąd rzeczowy

  170. Aśka napisał(a):

    Mi się wydaję, że w 9 powinna być tylko jedna odpowiedź tak zaznaczyłam.. :D

  171. Panda napisał(a):

    ja napisałam,że elzbieta z poczatku doszukiwala sie wad w justynie lecz potem spojrzala na nia tak jak patrzyl na nia zenon czyli jak na ideal..nie widziala ze to glupia dziewczyna…czula sie zagrozona wiec wycofala sie,zrezygnowala z milosci do zenona..;/ tutaj jest calkowicie na odwrot…a na koncu fragmentu bylo cos tam czy to mozliwe ze nie widzi zaklamanej glupiej dziewczyny..juz nie wiem co myslec:Dwnioski zatem tez wyslzy mi calkiem inne:D dlatego ze wszyscy idealizowali justyne to pozwalala sobie na wszytsko z czego wyniknela tragedia..oblanie kwasem zenona:d czula ze ma prawo do zemsty …JEJQ hahah wszytsko zalezy od egzaminatora…a nie wiecie nic o rozszerzeniu?:D tam to bajka hahaha! nie wiem tylko co dokładnie oznaczal pierwszy obraz w wierszu tuwima,mowie o tym “karnawale” reszta sie zgadza jak czytalam opracowania:D

  172. Sebo napisał(a):

    moje wypracowanie przypomina streszczenie, opisałem głownie same wydarzenia a do fragmentów odniosłem się w niewielkim stopniu ale nie zrobiłem żadnych błędów rzeczowych. Dostanę jakieś punkty?

  173. Syla napisał(a):

    witam, potrzebuję pomocy.. napisałam, że Żancia i Matka Zenona to dwie inne osoby.. toi znaczy w podsumowaniu napisałam cos takiego : Żancia postrzegałą Justynę pozytywnie, jak róznież matka zenona.. to jest błąd kardynalny ?? boję się,;(

  174. Kosiarz napisał(a):

    Patrząc na ten klucz stwierdzam, że chyba zdam!:D Mimo wszystkich moich błędów. Syla, nie wyzerują Ci wypracowania, coś Ty! Jeżeli pisałaś o Granicy nie o Przedwiośniu, to dlaczego mieliby Ci to robić? Uspokój się przed jutrzejszym angielskim:)

  175. Kosiarz napisał(a):

    A poza tym za wypracowanie zawsze jakieś punkty są. Za tą całą oprawkę językową zawsze się te 10 punktów minimum zdobędzie. Głowy do góry.

  176. arczi napisał(a):

    Syla nie masz się czego bać bo to jest jak już błąd językowy

  177. aniaa napisał(a):

    co do zadania 9. : Wyjaśnienie 06.05.2011, 15:16 W związku z brakiem spójności między uwagą ogólną a poleceniami szczegółowymi do zadań zamkniętych znajdujących się w teście z egzaminu maturalnego z języka polskiego na poziomie podstawowym informuję, że wynikające z niego wątpliwości będą rozstrzygane na korzyść maturzystów. Każdy zdający, który w zadaniach zamkniętych udzielił poprawnej odpowiedzi, niezależnie od tego, czy zastosuje się do uwagi ogólnej, czy do poleceń szczegółowych, otrzyma punkty przewidziane za właściwe wykonanie tych zadań. Za zaistniałą sytuację wszystkich maturzystów przepraszamy. /-/ Tadeusz Mosiek wiec mysle ze jezeli ktos zaznaczyl 2 odp, chociaz z polecenia wynikalo, ze jedna odp, to i tak dostanie 2 pkt ;)

  178. P.B napisał(a):

    Witam chciałem się zapytać jeżeli napisałem funkcje pytanie retoryczne i jeszcze dałem drugą funkcje w pierwszym pytaniu to mogą mi zaliczyć??